Yhdessä kilpailu eli co-option

Miten voisimme hyödyntää co-option voimaa (yhteistyö + kilpailu)? Siinä ketterä toiminto liittoutuu vahvaan alkuperäiseen alustaan. Syntyy jotain uutta ja elävää.

Löysin muutamia co-option esimerkkejä googlaamalla
1) Kulttuuri: Vähemmistöltä siirtyy tapoja enemmistön käytänteisiin.
2) Biologia: Syöpäsolu kiinnittyy verisoluun ja alkaa kasvaa.
3) Tuotanto: Prosessi jossa alkuperäistä toimintoa lisätään ja muutetaan jotta saadaan uusi toiminto.

Tätä ominaisuutta käyttää erityisesti teknologiayritykset, jotka yhdistävät voimavaransa yhteiseen tuotekehitysalustaan mutta kilpailevat kukin omilla kaupallisilla sovelluksillaan ja palveluillaan. Pienyrittäjien olisi myös oivallettava tämä arvoverkostoituminen.

Olisiko suomenkielinen väännös kanssakilpailu tai yhteiskilpailu tai yhdessä kilpailu. Jos aihe kiinnostaa, kerro omista co-option löydöistä ja oivalluksista.

Oheinen oivaltava kuvakooste, joka löytyy täältä kuvaa hyvin eri mahdollisuuksista joita verkkoviestinnässä kannattaa pohtia.

Mainokset
Kategoria(t): kumppanuusmarkkinointi, sisällöntuotanto. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Yhdessä kilpailu eli co-option

  1. Paluuviite: Tweets that mention Ota tämä kilpailuvaltiksesi mikroyrittäjä. Co-operation (yhdessä kilpailemisen) aukipurkua -- Topsy.com

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s