Elonmerkki 2010: strategia uusiksi

Mikä on strategian ydin? Pitäisikö myös strategiaan saada merkityksellistä sisältöä?! Puuttuuko strategioista intohimo?

Strategia vaatii tunnetta, tarinaa ja intohimoa
Kun kaikki pyrkivät kopioimaan toistensa löysää strategiapuhetta syntyy tylsiä strategioita. Kun matkinen ei auta, kannattaa soveltaa. Aloita osallistaminen ottamalla käsittelyyn puolivalmis alustaan, mutta mahdollista jatkuva vuoropuhelu.

Yritys X on johtava alallaan ja on halutuin ja tunnetuin yhteistyökumppani” – strategiapuhe ei tarkoita mitään

”Man to the moon and back.” strategiakiteytymä mullisti jenkkiteollisuuden aikanaan. Liikenneturva nollaa kuolemat -kertoo sen, miksi Liikenneturva on olemassa. Se on hyvää strategiaviestintää.

Tunteet ratkaisevat paljon: sitouta työntekijät, leiki ja innosta. Puhu yhteisölle kuin rakkaimmillesi.

Strategia toteutetaan arjen kurinalaisilla toimilla. Se on yhdessä oppimista, ei juhlapuheita vailla sitoutumista! Strateginen muutos alkaa aina toiminnan muutoksesta. Strategian ”jalkauttaminen” on työntekijän vastaus johdolle: näin sen ymmärsin, tätä se olisi minun työssäni.

Kuluttajan suurin ongelma: en jaksa plarata läpi tätä kaikkea, koska se ei kosketa ja puhuta minua. Ei tule enää kicksejä, kun aidot merkitykset ja elämykset ovat hukassa viestitulvan ja –ärsykkeiden alla.

Jos et pysty kertomaan kunnolla mitä halut saada aikaan, mikään tekniikka ei auta. Me suomalaiset takerrumme mieluummin teknologiaominaisuuksiin kuin annamme tarinan viedä.

Sosiaalisessa mediassa tarvitaan asennetta ja vuoropuhelua
Ihminen haluaa mukaan vuoropuheluun, ei yksipuolisen tiedottamisen postilaatikoksi. Se mitä halutaan sanoa ja liikuttaako se ketään on tärkeämpää kuin se missä kanavassa ollaan tai pitäisi olla. Juuri some-ratkaisut antavat mahdollisuuden kommentointiin ja mielipiteiden jakoon. Amatöörin ja ammattilaisen ero murtunut. Sisältö ratkaisee ei asema.

Sosiaalisen median panosten tuottoja on vaikea laskea suoraan, mutta millä firmalla on varaa jäädä pois vuoropuhelusta? Engagement-ranking ratkaisee tulevina päivinä: ”Ne voittavat, jotka ansaitsevat voittonsa”.

Sosiaalinen media muuttaa akselistoja: kyselyistä siirrytään  seurantaan, mediatilan ostamisesta ansaittuun ohuomioon, puhumisesta kuunteluun ja tuotekehityksestä palvelumuotoiluun.

Aseta selkeä tavoite, sitouta intohimot ja  kyvyt mukaan, luo edistävät pelisäännöt ettei synny turhaa kaaosta, keskity sisältöön ja ole  ketteryys!

Vaikka yritykset eivät ole halunneet osallistaa vuoropuheluun, ihmiset keskustelevat yrityksestä riippumatta. Parhaimmillaan fanit tekevät sisällön tuotannon innostuneena itse. Siis parhaimmillaan ei automaattisesti.

Sosiaalinen media ei ole vain ilmainen näyte, jakotavara, vaan yhä kiinteämpi osa liiketoimintaa.

Tämä blogikirjoitus on testi jäsentää sisältöä tilaisuudesta, jossa itse ei ole läsnä vaan myötäelää kommentaattorien väläyksiä. Olen valinnut mukaan vain osa virrasta, kiitos julkkisalustajille ja aktiivisille visertäjille.

Advertisements
Kategoria(t): sosiaalinen media, strategia. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s