Brändi, maine ja sosiaalinen media

Jos ihmisillä on yhä suurempi halu käyttää yhteisöllisiä viestivälineitä, yritystenkin on hakeuduttuva sinne. Keskeistä on asiakkaiden välinen dialogi, jota käydään yhä enemmän keskitetysti verkossa kuin baareissa, kaduilla ja treeneissä. Sosiaalinen media on tapa päästä lähemmäs asiakkaita.

Sosiaalinen media ei ole vain viestintä-, myynti- ja markkinointikanava, vaan jotain paljon muuta. Kysymys on siitä miten ollaan tekemisissä ihmisten kanssa.

Maine ja huomio valuuttana
Yrittäjiä voivat pelottaa maineriskit (riepotus ja virheet) tai ajan hukkaamisen riski. Parasta maineenhallintaa on suunnitella toiminta niin, että kaikki yrityksen asiat ovat lähtökohtaisesti julkisia.

Perinteinen maineenhallinta ja –seuranta oli luonteeltaan pitkäjänteistä lehtiuutisseurantaa. Nyt se on suuryrityksillä vuorovaikutteista sekuntipeliä. Koko henkilökunta vedetään ajan mittaan mukaan. Nokia ja Yle ovat jo näkyviä suomalaisia esimerkkejä. Mikro- ja asiantuntijayrityksillä ei ole muita keinoja.

Näkyväksi tuleva sosiaalinen pääoma 
Sosiaalinen media tekee yrityksen sosiaalisen pääoman näkyväksi: tyytyväiset asiakkaat ja kiinnostuneet yhteistyökumppanit. Huomiotyöläisen haaste on jatkossa: Miten ylläpitää mainetta siten että oma viesti menee läpi kun tarvetta on.

Miksi kannattaa mennä sosiaaaliseen mediaan?
Teet reality checkin, löydät 
uusia tukijoita, seuraajia ja  teemasta kiinnostuneita. Saat
tuotekehittelyyn ideoita ja oivallat kilpailijoiden heikkouksia.

Sosiaalinen media vaikutttaa yhä enemmän perinteiseen mediaan.
 Se on jo nopein ensiuutisväline. Mitä aikaisemmin olet somessa, sitä enemmän voit vaikuttaa. Osaat mennä sinne missä keskustelut käydään.

Sallien vai kieltäen
Sosiaalinen media on ajateltava käyttäjien ja asiakkaiden tarpeiden kautta.

 Kyse on pitkän aikavälin toiminnasta, joka vaatii osallistumista, sitoutumista ja läsnäoloa. Some kannattaa ajaa organisaatioon vasta kun on resursseja ja taitoa. Toisaalta jos oikeaa ajoitusta miettii, se on vähän kuin lapsenteko. Oikeaa aikaa ei ole, on vain kasvettava lapsen myötä.

Jos tarvitaan liian tiukka some-ohjeistus tarvitaan, jotain on pielessä. Jos osataan toimia oikein ei tarvita kontrollia, eikä ennakkosensuuria. Liikkeelle voi lähteä  vaikkapa muiden esimerkkien avulla.

Ilman innostusta ja intohimoa ei synny mitään
Työntekijöitä tulee motivoida, sitouttaa ja innostaa. Sosisaalinen media perustuu useissa yrityksissä työntekijöiden omaan intoon. Aktiiviset työntekijät huomaavat sosiaalisen median vaikuttavuuksia omassa työssään joka päivä.

Matkinta ei luo uutta
Sosiaalinen media muuttuu osaksi normaalia kampanjointia, jatkuvaksi keskusteluksi kuluttajien kanssa.

Kampanjat kunnioittavat ihmisiä ja hedän tapaansa toimia. Nyt vain valitettavasti tehdään turvallisesti niitä kampajoita, mitä muut ovat jo tehneet maailmalla. Kuitenkin 99 % ideoista ja mahdollisuuksista on vielä keksimättä.

Hallitse maine kriisissä
Maineella on merkitystä. Se on bisnestä kasvattava tai menettävä tekijä. Kriisiviestinnän neljä keskeistä aluetta verkkoympäristössä ovat: 
1. Hakukoneet. 2. Blogit, uutissivustot ja portaalit. 
3. Omat sivut. Nopeus, rehellisyys, avoimuus ja myötätunto toimivat sekä verkossa että perinteisessä mediassa.

Kuka pelkää vuoropuhelua?
Yritykset rakastavat sosiaalisen median ideaa, ajatusta teknologian ja kanavien valjastamisesta omiin tarkoitusperiin. Yhteisöön viitataan, kohderyhmännä, yksikkönä jota voidaan hallita. Yritysten konehuoneessa ei ole vielä valmista sosiaaliseen median, 30 vuotta vanhat systeemit ja järjestelmät eivät vain taivu. Eikä kontrollista osata ja uskalleta luopua.

Tuija Aalto videohaastattelee Vilma Luoma-ahoa
Tuija Aalto videohaastattelee Alf Rehniä

Oheinen kirjoitus on pikainen yhteenveto Maine, brändi ja sosiaalinen media -tapahtuman keskustelusta. Virittäjinä olivat Leif Åberg, Pekka Aula, Vilma Luoma-aho, Alex Nieminen, Jouni Heinonen sekä Alf Rehn. Kirjoituksen mahdollistivat Tuija Aallon liveraportointi sekä aktiiviset verkkovisertäjät kuten @sveikkolainen, @kittikatti, @jahapaula, @viivik, @helenakan, @SamiKal, @sinnwahn, @NiinaViitanen, @petrimatero, @EskoKilpi. Kiitos järjestäjille sekä verkkokeskustelijoille.

Mainokset
Kategoria(t): sosiaalinen media, strategia, verkkomarkkinointi, vuoropuhelu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Brändi, maine ja sosiaalinen media

  1. Jussi Kuortti sanoo:

    Kiitos kovasti ryhmälle työstä. Kiitos selkeästä raportista. Sopii hyvin pk-yritysten käytettäväksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s