Miksi ”ilmainen” koulutus ei kiinnosta yrittäjää?

Oppisopimuskoulutus on maksutonta koulutusta yrittäjälle. Esimerkiksi Oulussa opiskelee vuositasolla 300-400 yrittäjää oppisopimuksen kautta. Mutta mikä mättää?

Kouluttajia täällä riittää: JTO, Rastor ja Tiimiakatemia ovat uusia ja tutut Pohto, Suomen Toimitusjohtajakoulu, PSK Aikuisopisto, OSAO sekä Markkinointi-instituutti kisaavat yrittäjäsieluista. Ilmainenkaan koulutus ei silti vedä, jos se ei vastaa todellisiin yrittäjän kipupisteisiin ja tarpeisiin.

Tonnirahalla potkua työelämän haasteisiin
Lyhytkestoinen täsmävalmennus oppisopimuksella eli ”tonniraha” on joustavin tapa paikata yrittäjän osaamistarve. Täsmävalmennus voidaan sopia yhdessä oppisopimustoimiston, valitun kouluttajan ja asianomaisen yrityksen kanssa. Oulussa on ollut jaossa noin 150 ”tonnirahaa” mutta yrittäjät ole löytäneet sitä. Sivustojen virkamieshenkinen esittelyteksti saattaa etäännyttää helposti käytäntölähtöistä yrittäjää.

Täsmämoduuleilla tunnistettava muutos työhön

Verkkomarkkinoinnin avaus Markkinointi-instituutilta

Digikisa alkaa

Markkinointi-instuutti on vastannut kovan rahan koulutuskisaan tänä syksynä moduulimuotoisella tarjottimella. Koulutuksen tavoitteena on aikaansaada tunnistettava muutos työssä kaiken kiireen keskellä. Moduuli on rajattu tiiviiksi tehotreeniksi yrittäjän tunnistaman tarpeen ympärille.

Kouluttajat ovat jatkossa enemmän sparraajia, joiden kanssa löydetyt ratkaisut sovitetaan työelämän haasteisiin entistä lyhyemmässä ajassa. Katso esimerkki Digiajan mullistus -moduulista.

Muut koulutustahot ovat tehneet vastaavan kaltaisia juonia jo parin vuoden ajan. Tulossa on siis fantastinen moduulikisa.

Mitkä ovat teemat, aiheet ja kipupisteet jatkossa, joissa yrittäjän panee itsensä kunnolla peliin ja ottaa vastuun siitä, että opittu siirtyy käytäntöön?

Advertisements
Kategoria(t): ilmainen, ROI, sosiaalinen media, strategia. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Miksi ”ilmainen” koulutus ei kiinnosta yrittäjää?

  1. Pitkän linjan yrittäjänä voin sanoa, että koulutusmahdollisuuksia on tarjolla niin paljon, että niiden evaluoiminen vie rutosti työaikaa. Omalla rahallaan yrittävät eivät todellakaan halua maksaa turhasta, eivätkä käyttää aikaansa edes hieman ohi tarpeesta menevässä koulutuksessa (vaikka se olisi ilmainen tai osallistumisesta jopa maksettaisiin).

    ”Syyllinen” on Internet ja verkostot. Jos tietoa tarvitsee, sen saa pienemmillä kustannuksilla etsimällä itse netistä tai kilauttamalla kaverille. Ryhmäkoulutuksen on tosi vaikea löytää rakoa, jossa se tuo vastinetta yrittäjän uhraamalle rahalle + ajalle, ja etenkin pääsee yrittäjän tietoon ja kykenee kommunikoimaan tämän uskottavasti.

    Aber, was eigentlich ist das Problem?-)

  2. Ilmaisesta tulee kallista, jos huomaa, ettei koulutuksesta saakkaan sitä hyötyä, mitä oletti saavansa. Systeemi on hieno, mutta pitäisi jotenkin pystyä päättelemään kuka palveluntarjojista pystyy vastaamaan juuri minun tarpeisiini.

    Tonnirahasta kuulen ekaa kertaa… Olen aloittanut oppisopimuksella erikoistutkinnon ja kivalta vaikuttaa :o).

  3. ajatusvesa sanoo:

    Tätä problematiikkaa Risto itsekin pohdin jatkuvasti: ilmaisuus, sisältö, ajankäyttö ja vaikuttavuus.

    Mistä asiantuntijuudesta yrittäjät sitten ovat valmiita maksamaan? Miten asiantuntijayritys voi selvitä hengissä ”ilmaisuuden” harhassa jatkossa?

    Tuotteet muuttuvat palveluiksi ja palvelut kokemuksiksi. Jos yrittäjälle ei synny lisäarvokokemusta ja tulosta viivan alle, hän tyytyy netin/kaverin pika-apuun.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s