Pelastaako yhteisömedia Suomen vaalit?

Yhteisömediat eivät aiheuttaneet Ruotsin vaalissa Obama-ilmiöt eivätkä ne ratkaisseet vaaleja. Silti ne ovat silti tulleet jäädäkseen yhtenä kampanjavälineenä. Sosiaalisista medioista ei ole noussut vaalikeskusteluun mokaa eikä uutta puheenaihetta. Mediaestradin veivät lopulta äärioikeistolaiset ruotsidemokraatit, josta kukaan ei pidä, mutta moni silti äänesti.

Nousu tuntemattomattomuudesta edullisesti
Pika-analyysin mukaan sosiaalisten medioiden käyttö kiinnostaa niitä ehdokkaita, jotka eivät ole listavaalien kärkipaikoilla ja hakevat siksi näkyvyyttä kustannustehokkaasti. Yhä useampi vallassa oleva poliitikko luottaa katujalkautumiseen. Heidän mukaansa sosiaalinen media ei voi korvata kohtaamista ihmiskontakteja. Verkossa kun ei voi tulkita kehon kieltä ja ääneen sävyjä.

Yhteisön on herättävä keskusteluun
On tunnettava medioiden omat säännöt kuten sosiaalisiin medioihin liittyvä vastavuoroisuus. ”Ei riitä, että on olemassa henkilö, joka esittää itseään, vaan pitää olla yhteisö joka ylläpitää keskustelua. Pitää olla oikeasti keskusteltavaa ja sisältöä”, analysoi politiikan tutkija Anu Koivunen.

Vaalirahakohu ajaa yhteisömedian pariin
Suomessa sosiaalisiin medioihin kohdistuu odotuksia vaalityön välineenä varsinkin kun vaalirahakohu on syönyt yritysrahaa kampanjoinnista. Perinteisessä vaalitilaisuudess ehdokas laittaa ilmoituksen lehteen, talkooväki kahvittaa ja pullittaa. Paikalla on kourallinen ohikulkijoita.Järjestelyihin menee päivä 500 – 1000 euroa rahaa.

Kampanjamanageristako täsmäapua?
Kampanjasuunnittelua ja kampanjoiden resurssointia tekevät henkilöt tuntevat hyvin huonosti verkkovaikuttamista, verkkomainontaa ja sosiaalista mediaa, paukauttaa Jussi Lähde lehdistötiedotteessaan.

– Vaalikampanjoiden suunnittelijat elävät villissä lännessä, tuntemattomalla mantereella, josta ei karttaa ole vielä piirretty. Erilaisia ihmemikstuuran myyjiä riittää.Lähde varoittaa kampanjoita liiallisesta ja sinisilmäisestä innosta verkkomainontaa kohtaan sekä iloisista amatööreistä, jotka hosuvat mutta eivät osu.

Lähteen lääkkeet ovat sosiaalisen median mahdollisuudet huomioivat kotisivut, osallistava verkkomarkkinointi oikea kohdennus sekä mietitty verkkokampanjastrategia.

Katsotaan kellä on oikeat lähteet Suomen tulevissa vaaleissa.
Lue tarkemmin tämän jutun taustat:
Jussi Lähde, Kampanjamanageri lehdistötiedote
SVT: Sosiaaliset mediat eivät mullistaneet vaalikeskustelua

Advertisements
Kategoria(t): sosiaalinen media, strategia, verkkomarkkinointi, vuoropuhelu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s