Löydä ja tunnista heimo ajoissa

Heimosta ihmiset hakevat samamielisyyttä, sisältöä, vaikuttavuutta, huomiota sekä merkityksellisyyttä. Pienten ei-sanojen sijaan on löydettävä yhteinen iso kyllä.

Olen aiemmin kirjoittanut Sosiaalisen median asiantuntijoista. Päätin kirjoittaa opiskelijaheimoista, kun sain hajanaisen ja paikoin tylyn palautteen kurssilaisiltani. En ollut siis tunnistanut kyseisen kurssiheimon eri tyyppejä ajoissa. Tätä kirjoitusta innoitti myös Mervi Janssonin hyvä analyysi somekouluttajan arjesta.

Rahastaja vai rakastaja
Rahastajat eivät tee elettäkään jos raha ei liiku tai rahan haju/taju ei kiihota. “Show me the money”-tyypit jättävät harrastajat omaan luokkaansa ja ovat kiinnostuneita vain siitä mitä siirtyy viivan alle. Rakastajat inhovat näitä ROIstoja, jotka haluavat investointinsa takaisin vähintään tuplana tai triplana. Rakastajat ovat mukana intohimosta ja uteliaisuudesta. Rakastaja ymmärtää että maailmaa voi muuttaa ja asioihin vaikuttaa. “All you need is love”-hengessä.

Pikapyrähtäjä vai maratoonari
Pikapyrähtäjät avaavat tilin ja paahtavat baanalla jo tuhatta ja sataa kun maratoonarit vasta lämmittelevät. Pikapyrähtävät tekevät sarjakysymyksiä ja vievät huomion. Maratoonarit lähtevät hitaasti liikkeelle mutta tulevat maaliin ilman kramppeja ja maitohappoja. Pikapyrähdys on kuin virkistävä vieraissa käynti, maratoonari luottaa pitkään ja onnelliseen liittoon.

Höpötystä vai hypetystä
Vanhan liiton edustajat pitävät koko sosiaalista mediaa tarpeettomana. Kynällä ja paperilla on kaikki aiemmatkin suuret ideat synnytetty. Sosiaalinen media on huuhaata, höpötystä ja hypetystä. Edelläkävijät ovat puolestaan sitä mieltä että sosiaalinen media tekee viestinnän vallankumouksen. Uuden uljaan viestinnän avainsanoja ovat läpinäkyvyys, reaaliaikaisuus, vuorovaikutteisuus sekä merkityksellisyys.

Itsensä brändääjä vai yhteisen hyvän rakentaja
Itsensä brändääjät jättävät näkyviä digitaalisia jalanjälkiä pioneereinä, he ottavat kantaa, kysyvät ja kyseenalaistavat. Yhteisen hyvän rakentajat liittävät voimansa ja iskevät eivät yksilön vaan parviälyn voimalla. Kaksi hankalaa kysymystä molemmille on: 1) oletko koukussa 2) oletko piilevästi narsisti?

Eksyksissä vai kaiken tietävä
Eksyksissä oleva kuvittelee olevansa liian vanha, hidas tai teknisesti tumpelo. Kaiken tietävä pitää kulissit pystyssä ja latelee viimeiset termit kuin apteekin hyllyltä. Eksyksissä oleva haluaa puhu selkosuomea, kaiken tietävä somejargonia.

Yrityksille vai kuluttajille
Toisten mielestä b2b-bisnes on täysin oma taitolaji, koska puhutaan isommista rahoista, useammasta päättäjästä ja pidemmästä valintaprosessista. Toisten mielestä eroa ei ole, koska kummassakin tapauksessa ihminen pyrkii vaikuttamaan toiseen ihmiseen.

Leikillään vai tosissaan
Tosissaan ottava loukkaantuu, jos hänen paneutumistaan ei kunnioiteta, leikillään oleva halua kokeilla kaikkea uutta ja kivaa. Tosissaan oleva lukee läpi kaikki vertailut ja metsästää viimeisimpiä artikkeleita. Leikillään oleva kierrättää kaiken hauskan. Tosissaan oleva haluaa ymmärtää teorian ja konseptit. Leikillään olevalle riittää kikat ja hyvä fiilis.

Työ- vai yksityisminä
Viimeaikoina on pohdittu erityisesti sitä pitäisikö olla erillinen työ- ja yksityisprofiili. Toiset haluavat pitää ne selkeästi erillään. Toisille ne ovat saman kolikon kaksi puolta. Todellisia ystäviä tai läheisiä meillä on 4-6, joihin pidämme tiiviimpää yhteyttä uusin tai vanhoin välinein.

Syvältä vai pinnalta
Tutkija pitää viimeisimmistä vimpaimista, tiukoista säännöistä ja selvistä määritteistä. Populisti viihtyy viimeisempien trendien aallon harjalla. Tutkija ja populisti puhuvat eri tavalla IPadista, FourSquaresta tai applikaatioista. Toinen tarttuu yksityiskohtiin, toinen antaa palaa.

”Sosiaalinen media ei ole vain välineurheilua ilmaisia alustoja hyödyntäen. Se on uuden ajan asiakashurmausta. Sen osoittamista että välität ja sinusta välitetään. Kyse ei ole kasasta vimpaimia ja välineitä vaan toimintatavan muutoksesta.”

Löydä oma paikkasi, löydä oma heimosi. Katso virikkeeksi Seth Godin TED-video

Mainokset
Kategoria(t): heimo, ROI, sosiaalinen media, strategia. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Löydä ja tunnista heimo ajoissa

  1. Päivi sanoo:

    Mielenkiintoista, uusia asioita ja käsitteitä, mulle siis. Jotain tuttuakin sentään ja vastaus: en ole piilevä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s