Yritysbloggaajan riemu ja tuska

Bloggaaminen ei sovi kaikille, kuten ei yrittäjyyskään. Bloggaaminen on yllättävän vaativaa. Moni kyllästyy huomatessaan että jatkuva kiinnostuksen ylläpitäminen vaatii runsaasti, ajattelua ja innostusta. Suurin osa luovuttaa alkuinnostuksen jälkeen parin kuukauden kulutta. Vuoden rajapyykki tai sadannen tekstin tuotos on bloggaajalle on yhtä merkittävä paalu kuin esikoiskirja.

Blogata vai mailata
Moni valitsee mailaamisen bloggaamisen sijaan On jotenkin helpompi kirjoittaa irrallinen uutiskirje kuukausittain asiakkaille. Eikä tarvitse huolehtia lukijoiden kommentoinneista.

Bloggaaminen on usein tuloksellisempaa kuin meilaaminen. Hyvin toimitettu blogi on sisältöinvestointi, joka on omassa omistuksessasi. Sinne voi vinkata, sitä voi jakaa, sen pitkä häntä tarjoaa uusia hyödyntämisen mahdollisuuksia. Blogi on syväluotaavampi ja persoonallisempi tapa kohdata kirjoittaja kuin maili.

Blogin lukeminen on vapaaehtoisempaa kuin mailin lukeminen. Tilaamisesta nyt puhumattakaan. Hakukoneet eivät viittaa ja linkitä maileihin. Blogi on paikka jossa kiinnostuneet voivat tutustua sinuun omaan tahtiinsa.

Lue toisten yrittäjäbloggaajien vinkkejä ja kokemuksia
Vaikka vinkkilistat raivostuttavat useita (itseänikin ajoittain), ne kannustavat taipaleensa alkuvaiheessa olevia, jotka tarvitsevat pönkitystä valitsemalleen suunnalleen

On hyvä muistaa että lukija suhtautuu sisältöösi eri rytmissä ja intohimoasteessa kuin sinä itse. Vain kiinnostavimmat kirjoitukset luovat liikennettä ja tekevät lukijoista uskollisen palaajan.

Aitous vetoaa paremmin kuin ylimielisyys. Lukijat rakastavat virheitä ja mokia. Ne tekevät sinusta inhimillisen. Tunteet toimivat paremmin kuin pelkät tieto-oksennukset. Ikävystyttäminen on helpompaa kun luulet.

Kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta vältä ylitiivistäminen. Muista että hyvä intro ratkaisee luetaanko artikkelisi loppuun. Ota riskejä, kokeile, provosoi. Samaa höttöä ei jaksa lukea kerrasta toiseen.

Valitse sanasi viisaasti, sillä ne jäävät todistusaineistoksi. Huumori toimii aina, mutta hauskuus on yllättävän hankala laji. Kerro myös mistä itse saat inspiraatiosi ja mistä hankit faktat ja kuvat juttuusi.

Advertisements
Kategoria(t): bloggaus, sisällöntuotanto. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

5 vastausta artikkeliin: Yritysbloggaajan riemu ja tuska

  1. Paluuviite: Tweets that mention Yritysbloggaajan riemu ja tuska | Yrittäjän verkkomarkkinointi -- Topsy.com

  2. Paluuviite: Blogin kirjoittamisen vaikeudesta « Sekalaista höpinää II

  3. Hanna sanoo:

    Kiitos hyvistä vinkeistä!

    Olen oman blogini aloittanut aika vasta ja jatkuvasti on mielessä se, ovatko kirjoitukseni nyt mistään kotoisin..Anja Alasilta varoitteli kirjassaan ”BLOGI tulee töihin” että kenties hyväkään blogi ei saa koskaan kommentteja.

  4. Henri sanoo:

    Hyvä ja rehellinen kirjoitus. Aloittelevana yritysbloggaajana on juuri tuntunut välillä, että virheitä ei saa olla ja kaiken pitäisi olla tiukkaa faktaa.

  5. Paluuviite: Blogin kirjoittamisen vaikeudesta | Sekalaista höpinää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s