Saako olla pk-brändiä?

Brändi koostuu kolmesta sektorista: 1) Arjen toiminnasta. Siitä mitä teemme, miten toimimme ja miten palvelemme 2) Ainutlaatuisesta imagosta, identiteetistä ja julkikuvasta sekä 3) maineesta ja vuoropuhelusta

Pienet yritykset brändäävät kaikella toiminnallaan. Fiksuimmat käyttävät myös sidosryhmiään ja verkostojaan. Tyytyväiset asiakkaat, toimittajat, rahoittajat ja muut yhteistyökumppanit ovat parhaita suosittelijoita ja markkinoijia pk-yritykselle.

Mitä se brändi on?
Brändi on enemmän kuin sarja markkinointikikkoja tai näennäiskuorrutusta. Brändi on enemmän kuin logo, slogan, graafinen ilme tai kivat nettisivut. Brändääminen on suhteiden rakentamista ja ylläpitoa. Brändin ydin on se, mitä haluamme asiakkaan meistä muistavan ja miten helpotamme ostamisuskollisuutta. Siksi se mitä valitsemme ytimeen on äärimmäisen tärkeää.

Mitä brändi hyödyttää?
Brändi auttaa erottumaan. Se uskollistaa asiakasta. Se luo kasvualustaa. Se tuo esiin asiakashyödyt. Se luo kustannustehokkaan viestintämallin. Brändin tavoitteena on saada positiivista puhetta ja pörinää myös ydinverkostomme ulkopuolelle. Brändin avulla yrityksesi löydetään ja valitaan. Kun kilpailu kiristyy, brändi mahdollistaa sen että myyt enemmän kalliimmalla. Brändi suojaa vaikeina aikoina, säästää kustannuksia ja houkuttelee yhä osaavampia ihmisiä.

Brändi auttaa kaupanteossa
Brändi sijaitsee ostajan korvavälissä. Brändi on aina totta, sillä niin on miltä näyttää ja kuulostaa. Oma mielikuva on aina se perusta, jolla ostopäätös tehdään. Brändin rakennuspalikoina ovat uskolliset asiakkaat, saavutettu tunnettuus, hankittu kilpailuetu sekä positiiviset mielleyhtymät ja kokemukset yrityksestä. Kun brändi on kunnossa, on kunnossa myös tunnettuus, näkyvyys, uskottavuus ja uskollisuus.

Vain raha ei ratkaise
Brändääminen ei ole vain raha- tai kokokysymys. Aito, oivaltava tekeminen ja verkottuminen ilman mediabudjettia voi tuottaa paremman tuloksen kuin massiivinen kampanjointi. Onnistuneen brändityön takana ovat suunnitelmallisuus, johdon panostus sekä koko henkilöstön aktiivisuus. Brändin kautta strategia kiteytyy, jalkautuu ja toteutuu.

Yhdessä eteenpäin
Brändi rakennetaan porukalla. Luodaan ymmärrys siitä missä menään ja minne mennään. On äärimmäisen tärkeää että kaikki puhuvat samaa kieltä. Brändi on puhevirrassa mukana olemista. Tähän yhteisömedia tarjoaa erinomaiset välineet ja alustat. Brändäys kuuluu kaikkien tontille. Se on osa arkea ja strategiaa. Brändiä ei rakenneta vain yritysten kulmahuoneissa vaan myös kahvipöydissä, käytävillä ja tupakkapaikoilla.

Tarvitaan tunnetta ja tarinaa
Brändi tuo esiin sen kuinka rautaista osaamista yrityksestä löytyy, kuinka luotettava kumppani se on ja kuinka vaikuttavaa jälkeä se saa aikaan. Tärkeitä kysymyksiä ovat: Mikä tekee meistä ainutlaatuisen ja erottuvan? Miksi asiakkaat valitsisivat juuri meidät? Kuinka lunastamme lupauksemme?

Brändin rakentamisen muita perusajatuksia
1) Tunne ja ennakoi kohderyhmäsi. Kaupallista heidän tarpeet. Vaikuta aina jo valintatilanteessa. Ihminen ostaa enemmän tunteella kuin järjellä.
2) Erotu kilpailijoista, sillä hyvien, tunnettujen ja luotettujen kanssa halutaan tehdä enemmän yhteistyötä kuin perusähertäjien.
3) Luo 360 asteen markkinointinäkemys, jossa kiteytyvät ajatus, teot ja tulos.
4) Kristallinkirkas tarjooma ja tuotteistus helpottaa brändin rakentamista
5) Vältä ylilaatua. Nopeutta ja helppoutta arvostetaan enemmän kuin kallista kaiken kattavaa laatua.
6) Kärsivällisyys palkitaan. Brändin rakentaminen on raakaa, arkista ja hikistä työtä. Brändäämistä tehdään maratoonari-asentella, ei satunnaisilla pikapyrähdyksillä. Siksi brändi on aina investointi eikä vain kuluerä.

Oulun yliopiston markkinoinnin laitoksen, Tekesin ja kumppaniyritysten rahoittama CoBra – Corporate Branding -tutkimushanke todistaa että pk-yrityskin voi brändätä tuloksellisesti. Lue lisää Brändätään pikkaisen pk-yrityksen käsikirjasta

Mainokset
Kategoria(t): brändi, ROI, strategia, vuoropuhelu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Saako olla pk-brändiä?

  1. Paluuviite: Tweets that mention Saako olla pk-brändiä? | Yrittäjän verkkomarkkinointi -- Topsy.com

  2. Jyri Suhonen sanoo:

    Loistava teksti brändäyksestä. Ja tuli uuttakin asiaa..

    Iso kiitos!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s